Na gisteren de South Belgian Rally, zijn we vandaag met de Ypres Historic Rally al toe aan de tweede manche van het BRC-Historic. Voor de start verloren we al twee voorname pionnen. Danny Kerckhof moest de handdoek gooien na mechanische problemen in de laatste kilometers van de South Belgian. En op weg van het wagenpark naar de assistentiezone moest Wim Soenens de Chevrolet Corvette aan de kant plaatsen met een afgebroken wiel.

Stefaan Stouf bleek het best uitgeslapen, want met de Ford Sierra Cosworth lukte de Nieuwpoortse visboer drie besttijden op rij. Al was er volgens co-rijder Joris Erard eventjes een warm moment toen op het einde van de eerste KP in Dikkebus er problemen waren met olie op de remmen. Maar collega Bjorn Syx kon het probleem oplossen toen bleek dat het enkel de ontluchter was. Op de lange klassementsproef van de Monteberg bleek hij zelfs minstens 25 seconden sneller dan de andere Historicrijders.

Na de eerste ronde heeft Stouf nu een voorsprong van 42.8 sec op Cedriek Merlevede en 45.5 sec op Bjorn Syx. Een andere BMW-rijder, Christophe Merlevede volgt op 49.7. De twee Historic ‘oudgedienden’ Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe staan op plaatsen 5 & 6. Voor laatstgenoemde is het vooral wennen aan de nieuwe BMW M3, die hij pas donderdagavond in zijn bezit kreeg. “Het valt in niets te vergelijken met mijn vorige M3, maar het is echt terug plezant rijden.”

Dirk Deveux, gisteren nog derde in South Belgian, klaagde over de bediening van de versnellingsbak en dat de motor op drie cilinders draaide de laatste kilometers.  En over het algemeen keken de meeste piloten angstvallig in de lucht, want gaat er regen en onweer komen en nog meer wanneer. Zodat de bandenkeuze wel eens beslissend zou kunnen zijn voor de volgende rondes.

 

Posted by LauraL

Ypresrally