
Onrechtstreeks ligt de Rally van Monte-Carlo aan de basis van het ontstaan van de Ypres Rally. In 1963 beslisten enkele vrienden en autoliefhebbers, Johan en Marc Rouseré, Elie Alleweireld, Hubert Saelens, Pierre Hoël, Roland Van Eygen, Firmin Soenen en Gilbert Lempire de A.C. Targa Florio op te richten. De afdeling Ieper-Poperinge van de Automobielclub Midden-Vlaanderen vergaderde in de "Au Relais", nabij de kazerne in Ieper, een zaak uitgebaat door Pierre Hoël.
Op 18 januari 1964 maakte Ieper kennis met de rallysport. Op de Grote Marktwerd een stempelcontrole georganiseerd van de Rally van Monte-Carlo. Omstreeks 19h werden alle verkeerslichten gedoofd, werd het verkeer rond de Grote Markt omgeleid en werden, om een unieke sfeer te creëren, alle openbare gebouwen verlicht. 130 teams werden verwacht voor de stempelcontrole op hun route van het "parcours de concentration" op weg naar Monaco, meer bepaald de teams die van start gingen in Parijs (nr. 140 tot 220) en in Frankfurt (nr. 221 tot 238).
Via Arnhem, Den Haag, Oostende arriveerden ze kort na 20h op de Grote Markt in Ieper om vervolgens hun weg verder te zetten richting Boulogne en het Prinsdom. Het werd een onvergetelijke nacht voor de inwoners van Ieper en de jonge autoliefhebbers van de A.C. Targa Florio,
waaronder een zekere Franz Thévelin, want op de Grote Markt passeerden een aantal grote namen, zoals F1-legende Graham Hill met zijn Ford Falcon Sprint Futura (nr. 201), maar ook de broers Lucien Bianchi (nr. 164) met een Citroën DS 19 en Mauro Bianchi (nr. 199) met een
Lancia Flavia GT coupé.
Op 17 januari werd opnieuw een controlepost van de Rally van Monte- Carlo georganiseerd, maar deze keer in Roeselare. Ondertussen waren de kameraden van de "Relais" overtuigd dat ze in Ieper zelf ook een rally moesten organiseren. Omdat de Omloop van Vlaanderen in oktober werd verreden, werd gekozen voor een wedstrijd in het voorjaar. (foto Frans Thevelin 1967 - credits Geert)